Alessandro Zanardi kon rekenen op de hulp van God om te winnen in F3000…

1991 - Formula 3000 - Vallelunga - Alessandro Zanardi - Reynard 91D Mugen - Il Barone Rampante

Het drama dat Alessandro Zanardi achtervolgt doet mij steeds terugdenken aan de eerste keer dat ik de Italiaanse coureur ontmoette. Dat was in 1991 op het Circuit van Vallelunga, nabij Rome. Daar vond dat jaar de openingsmanche plaats van de FIA International F3000. Hoewel er geen Belgen aan de start verschenen was een klein groepje… Lees verder Alessandro Zanardi kon rekenen op de hulp van God om te winnen in F3000…

La naissance des 24 Heures de Zolder…

Les courses, encore 'pirates', comme les 6 Heures de Zolder, c'est là que Baudouin 'Corzy' Corbiau allait se distinguer au volant de cette Autobianchi A112 Abarth!

Sur de nombreuses pages de Wikipedia, il est écrit que la première édition des 24 Heures de Zolder a été disputée en 1976, voire même en 1983, mais c’est bien en 1977 qu’une cinquantaine de voitures se présentait au départ, et que 35 concurrents atteignaient l’arrivée, avec au sommet du classement l’Autobianchi A112 Abarth de… Lees verder La naissance des 24 Heures de Zolder…

Baudouin ‘Corzy’ Corbiau (1941-1994)

Het prille debuut van Rétrorganisation op het toenmalige Circuit de Nivelles-Baulers. Mét de Autobianchi van Baudoin Corbiau als één van de 'kleine' animatoren. Foto Archief Corbiau

Op verschillende Wikipedia-pagina’s blijft men schrijven dat de eerste editie van de 24 Uren van Zolder werd betwist in 1976 of zelfs 1983, maar het is wel degelijk in 1977 dat er 50 auto’s aan de start verschenen en 35 deelnemers de eindmeet bereikten, met helemaal vooraan de Autobianchi A112 Abarth van Baudouin Corbiau-Rudy Frahm-Dirk… Lees verder Baudouin ‘Corzy’ Corbiau (1941-1994)

Op vrijdag een interview doen met de winnaar van de 24 Uren…

In ’92 zette het nieuwgevormde BMW Bastos Fina-team – Castrol verdween volledig uit beeld – via Schnitzer, Bigazzi en CiBiEmme liefst vijf BMW’s M3 in als tegengewicht voor de in ’91 té dominante Nissan. Foto ©Fred Bayet.

Na het schrappen van het EK Toerwagens en het verdwijnen van de 24 Uren op een internationale kalender tekenden bijna alle vertrouwde EK-teams aanwezig in de eerste editie die enkel zou meetellen voor het BK Circuit. Dat had organisator RACE te danken aan gulle sponsors als Fina, Castrol, Toshiba en vooral Bastos, dat zowel de… Lees verder Op vrijdag een interview doen met de winnaar van de 24 Uren…