De eerste niet-Belg die in de maandelijkse Privé in Auto & Sport aan de beurt kwam, was Roberto Ravaglia. Ik leerde de Italiaan uit Mestre, nabij Venetië – vandaar vaak de toespeling ‘de gondelier uit Venetië’ -, kennen toen hij in ’84 voor BMW Schnitzer uitkwam. Een zitje dat hij overigens had te danken aan ex-F3-collega Gerhard Berger, met wie hij nadien ook ploegvormde in de 635 en samen met Marc Surer voor de eerste overwinning zorgde van Schnitzer in de 24 Uren. De Ardeense klassieker liep dan ook als een rode draad doorheen het interview dat wij, begin 1990, afnamen aan de vooravond van het DTM-weekend op Circuit Zolder.
Zeven jaar later, en het ondertussen in ’94 behalen van een derde succes in Spa, zette Ravaglia na een seizoen in FIA GT in een McLaren BMW een punt achter zijn actieve carrière.
Hij lanceerde daarop zijn eigen structuur ROAL Racing en runde aldus voor BMW Italia en Spain – met o.a. Zanardi – BMW’s in FIA ETCC en FIA WTCC. Onder invloed van de switch van BMW naar DTM, stapte ROAL in het WTCC over naar een privé gerunde Chevrolet Cruze (met nog steeds Tom Coronel als kopman). Na de hervorming van WTCC tot WTCR verdween de formatie van Ravaglia in 2018 van het toneel. Recentelijk ging de nu 67-jarige Ravaglia aan de slag als team-manager voor het door BMW Italia ondersteunde Team Cecatto Racing dat een BMW M6 GT3 laat rijden in het Italiaans GT-kampioenschap.