Op 1 februari 2007 nam Geoffrey Theunis – nu manager van Thierry Neuville en nog steeds drijvende kracht achter het RACB National Team – officieel de leiding van RACB Sport over van mij. Met de terugkeer van de Grote Prijs van België en mijn aanstelling daar als “press officer” van de GP, had men wellicht geoordeeld dat ik te veel hooi op het vork kreeg…
Flash back, november 2003. Na het één jaar eerder plotse overlijden van John Goossens zag diens ploeg zich in de Aarlenstraat vervangen door andere mensen. Eén ervan was ondergetekende. De maandag na de Condroz verruilde ik mijn Peugeot Kronos-plunje opnieuw voor het blauw van de bond. Hoewel ik mij dat eerste jaar in de eerste plaats bezig hield met de communicatie, zoals de persdienst van mijn 24 Uren van Spa, de heropbouw van de website, het uitwerken van wat nu bekend staat als RACB Driver of The Year of het lanceren van het Membership/RACB Race Fan, werd ik dagdagelijks en niet in het minst tijdens de weekends geconfronteerd met alle mogelijke grote en kleine problemen in het beheer van de Belgische autosport. Het gevolg was dat mij in 2005 werd gevraagd de fakkel over te nemen van Roland Steenhouwer, die tegen wil en dank in de functie van algemeen secretaris was gekatapulteerd.
Het grote verschil met mijn rol als “manager” van de NSK (nu RACB Sport) in ‘98, was dat ik van Michel Jodogne, algemeen directeur RACB, volledig ‘carte blanche’ kreeg om RACB Sport te herschikken, te herstructureren. Als algemeen directeur en autosportfan in hart en nieren hield Michel zich evenwel al te graag bezig met het beleid van RACB Sport en dus moest ik heel vaak met zijn visie rekeninghouden. Een eerste belangrijke stap was het aantrekken van Kurt Van Campenhout, ex-Future World, als technisch directeur. Kurt, competent, meertalig, stelde vanaf de eerste dag orde op zaken. De talrijke aanvragen voor het verkrijgen van technische fiches werden eindelijk en ASAP beantwoord, de technische controleurs werden gekadreerd en de reglementen grondig herschreven. In zijn taak kreeg KVC hulp van Historic-verantwoordelijke Krist Vansuypene en dan was er nog rallymanager Dany Colebunders.
Voor de eerste keer in de lange geschiedenis van “den RACB” bestond de harde kern uit tweetalige Vlamingen die bovendien school hadden gelopen op het terrein en dus goed wisten wat er leefde in en rond de Belgische rally’s, op Circuit Zolder, Maasmechelen, Francorchamps, Genk, maar ook in de regio’s, VAS en ASAF. Ik was baas van RACB Sport, maar in de functie van voorzitter van de Senaat RACB Sport. Een ongelukkige woordkeuze, want onze Senaat was qua functioneren precies het tegenovergestelde van de trage werking vanuit het rode pluche in de Wetstraat. Elke week kwam de kern van de Senaat samen, er werden geen dossiers op de lange baan geschoven en het tot dan allesbeslissende, maandelijkse Directoire werd steeds meer in snelheid gepakt door de Senaat.
“Elke week kwam de kern van de Senaat samen, er werden geen dossiers op de lange baan geschoven en het tot dan allesbeslissende, maandelijkse Directoire werd steeds meer in snelheid gepakt door de Senaat”
Om voldoende auto’s aan de start te krijgen in het BK Rally werden de reglementen opengetrokken, en ter voorbereiding van de geboorte van het RACB Rally Criterium volgde, in overleg met VAS, tijdens de Sezoensrally een test met de regionale annexen. Op circuit werkten we voorzichtig aan het oplossen van het samengaan (of beter splitsen) van Belcar en BTCS, er was binnen de Werkgroep Circuit permanent overleg om voor 2007 tot een evenwichtige kalender te komen (ondanks het feit dat het circuit van Spa wegens de bouw van het nieuwe pitgebouw tot juni onbruikbaar bleef), en de Senaat boog zich over het statuut van de vrijwilligers. RACB Sport zat op het juiste spoor en er brandde licht in de tot dan al te vaak donkere tunnel…
Een kantelmoment was het vertrek van de tweetalige Véronique Clerens, rots in de branding op het secretariaat. Om haar te vervangen werden… twee personen aangeworven, waarvan één persoon de taken van Clerens overnam en een tweede mijn… assistent werd voor het departement communicatie en marketing! Hierdoor runde ik tegelijkertijd RACB Sport, maakte het huisblad (deed hiervoor ook de publiciteitswerving), stond ik in voor de persdienst van RACB, het BK Rally, de 24 Uren én het organiseren van de twee stemrondes voor de RACB Driver of the Year, en ondertussen slaagden we er in om op korte tijd, net voor de Awards, klaar te zijn met het lanceren van de Ford RACB Rally Contest (met Anthony Martin als de eerste winnaar). Ik was met heel veel verschillende zaken bezig. Zo reisde ik eind 2006 af naar Monaco om er voor de Special RACB Awards een exclusief interview te doen met FIA-voorzitter Max Mosley. Ik herinner mij dat er tijdens mijn afwezigheid knopen werden doorgehakt en ik in 2007 niet langer aan het hoofd zou staan van RACB Sport.
Gelukkig was er Dany Colebunders, met wie ik verder bleef werken aan de heropbouw van het BK Rally. En ik werd, via RACB, door Spa Grand Prix aangesteld als press officer van zowel de voorbereidende Formule 1-testdag als de Belgian Grand Prix. Met daartussen voor de derde keer National Press Officer van de 24 Uren van Spa. Ik klopte meer dan volle werkdagen. En eerlijk? Press officer van de Grote Prijs van België, overleggen met FIA en FOM, ja, het schonk mij enorm veel voldoening om te mogen werken op het hoogste niveau van de internationale autosport.
Nadat algemeen directeur Michel Jodogne in april 2009 geheel volgens wat was voorzien terugkeerde naar Total, begon het bij RACB Sport danig te rommelen. Net toen Dany Colebunders, begin 2009, terugkeerde van Parijs-Dakar, kreeg hij te horen dat men ‘hem niet meer nodig had’. Ergens in september van datzelfde jaar werd Kurt Van Campenhout voor een niet erg duidelijke reden op zijn beurt verzocht zijn functie neer te leggen. Gingen bij mij de alarmbellen af? Niet echt. Want op basis van mijn job description bij ‘den bond’ was ik ervan overtuigd dat ik safe zat. Naast mijn voor 2010 reeds goedgevulde agenda werd ik bovendien door Geoffrey Theunis, tot dan nog altijd baas van RACB Sport, verzocht in het kader van het BK Rally voortaan samen te werken met Etienne Massillon, zeg maar de (ééntalige) vervanger van Dany. Met vijf van de zeven rally’s in Vlaanderen, was het gewenst dat er iemand van den RACB de twee talen beheerste. Ik maakte dusdanig volwaardig deel uit van de wekelijkse RACB Sport-kern, waarin ik mijn kennis en ervaring kon delen met Mathieu Remmerie, die in september 2007 het secretariaat was komen versterken, Xavier Schene, de nieuw aangeworven technisch directeur, Cécile Bal, ook al nieuw als verantwoordelijke van de vergunningen, en dus Massillon.
En toch. Net voor het weekend van de World Series by Renault in Spa-Francorchamps – waarvoor ik, last minute, via Gem/Carla Rampinini het aanbrengen van enkele extra badges op het racepak van F4-rijder Stoffel Vandoorne regelde – werd ik bij de directie ontboden. Ik kreeg een uitleg die er geen was.
Zoals men elders op deze pagina’s kan lezen, vond ik na mijn – euh – ‘verplicht’ vertrek, vlug elders arbeid. Zoals persman van WTCC op Circuit Zolder, organisator van de European E-Bike Election, Honda Racing in ERC en WTCC en vooral Kronos Events als coördinator van het beloftevolle TCR Benelux.
Op 1 januari 2013 had Xavier Schene als algemeen directeur van RACB Sport het roer overgenomen van Geoffrey Theunis. Met het door RACB Sport/Kronos Events lanceren van TCR Benelux zou ik aldus vanaf 2015 intens gaan samenwerken met ex-collega Xavier Schene en regelmatig, opnieuw, afspraak geven in de Brusselse Aarlenstraat (*). Wie ik in die TCR Benelux ook terug zou zien, was Mathieu Remmerie. Hij had er eerder voor gekozen om RACB Sport te verlaten en te gaan voor het leiden van het ouderlijk verzekeringskantoor in Kuurne – Mathieu werd op het secretariaat van RACB Sport kundig vervangen door Antwerpenaar Robby Wuyts – maar positioneerde zich zeer snel als een gewaardeerd sportcommissaris. Hij maakte aldus tijdens meerdere TCR Benelux-meetings deel uit van het College en ondertussen weten we dat hij door FIA meermaals als steward werd genomineerd in Formule 1 en WRC!
(*) Sinds kort kunnen we de bijna historische verwijzing naar de ‘Rue d’Arlon’ of ‘Aarlenstraat’ als het over “den RACB” gaat, niet meer gebruiken! RACB Sport huist immers voortaan in Woluwedal, in Sint Lambrechts Woluwe, en deelt er met FEBIAC, één van de kantoren.