Met de nakende start van de Dakar Rally, ex-Paris-Dakar, denk ik aan het heengaan van Hubert Auriol en Claude Brasseur. Hun namen brengen mij terug bij mijn prille debuut als autosportjournalist. In ’83 won Brasseur aan de zijde van Jacky Ickx in de Texaco-Mercedes 280 G en Hubert Auriol domineerde bij de motoren.
Autokrant had net het levenslicht gezien en nadat ik eerder in het eerste nummer een interview had gebracht met Claude Brasseur, werd ik door Jean Dombrecht, de perfect werkende PR bij Texaco Belgium, uitgenodigd om op een vroege ochtend in Zaventem aanwezig te zijn in de Texaco-lounge! De verzamelde Belgische pers, met op kop RTBF, zou er Jacky Ickx verwelkomen, die met een privévliegtuig voor onze neus zou landen.
Tijdens deze Parijs-Dakar had de onvolprezen Jacques Beuckelaers voor de eerste keer vanuit de woestijn uitvoerig verslag gedaan over wel en wee van de Belgen in ‘den Dakar’ en uiteraard kwam Ickx veel aan de beurt in Het Nieuwsblad. Daarin had Ickx meermaals zijn bewondering uitgesproken voor Renders-Verboven, de Antwerpenaars die met een sidecar het strand van Dakar wisten te bereiken…
Die ochtend troepten wij dus in Zaventem samen rondom een fris ogende Ickx, de vragen volgden elkaar op, de camera’s draaiden en toen Jean Dombrecht zich na een tijdje tot de journalisten richtte met de ‘zijn er nog vragen’, stelde ik mijn vraag, waarvoor ik mij inspireerde op de stukken van de in 2013 overleden Het Nieuwsblad-journalist: wie zette er volgens Ickx de beste Belgische prestatie neer, naast uiteraard de zege van het duo Ickx-Brasseur? “Zonder twijfel, Renders-Verboven”, onderstreepte Ickx de krachttoer van de twee Belgen met de sidecar!
Eén dag later las ik in zowat alle kranten het antwoord van Ickx op mijn vraag en stonden de namen van Renders-Verboven mooi in het vet als tussentitel bij de artikels over Parijs-Dakar en de overwinning van Ickx-Brasseur! Ola, is het zo dat de dingen werken in de media, was mijn eerste reactie op de persconferentie die ik, zonder het toen te beseffen, een beetje had gemanipuleerd? Jaren later, heb ik als press officer bij zowel RACB, Peugeot Kronos als Honda Racing vaak teruggedacht aan dat ‘moment de gloire’…