Zoals eerder al werd beklemtoond zijn het sinds 2004 de punten die in de verkiezing van de Driver of The Year van doorslaggevende aard zijn en het verschil maken tussen winst en verlies, of tussen een zevende Driver Award voor Thierry Neuville en, opnieuw, een tweede plaats voor Laurens Vanthoor. Zoals in de verkiezing van de Gouden Schoen: ook daar is er slechts één voetballer, de eindwinnaar met het meeste aantal punten, die een Gouden Schoen in ontvangst mag nemen. Einde debat.
Zowel voor de toenmalige erejury als deze van de Driver bestonden er alléén bepaalde ongeschreven criteria, zoals “de beste Belgische ambassadeur” of “een rally of circuitkampioen kon evenmin”, want die werd al geëerd voor zijn nationale prestaties.
Het dit jaar in een eerste ronde laten meestemmen van de schier vijfduizend vergunninghouders zorgde er evenwel voor dat rijders die niét voldoen aan de eerder geciteerde regeltjes toch in de finale Top 20 opdoken en enkele échte Belgische ambassadeurs – IGTC kampioen Charles Weerts, Super GT Japanner Bertrand Baguette, Gold Cup European-kampioen Gilles Magnus – hierdoor plaats moesten ruimen voor jongens die, zacht uitgedrukt, rond de plaatselijke kerktoren hun resultaten behaalden!
Het was precies het opnemen en bekendmaken van de namen van waarachtige ambassadeurs in een Top 15, met helemaal vooraan de Driver of The Year, die extra glans moesten geven aan rijders die niét voorkwamen op één van de vele nationale kampioenenlijstjes. Als we trouwens de erelijst van zowel Kampioen der Bestuurders als de Driver of The Year overlopen, bemerken we dat er bijna uitsluitend ‘ambassadeurs’ op voorkomen!
Als bedenker van de Driver of The Year – en geholpen door mijn eerdere ervaringen als lid van de toenmalige erejury – roep ik RACB op om ernstig na te denken over het dit jaar ingevoerde systeem en een grondige herbronning door te voeren, waarbij men in de eerste plaats oog moet hebben voor de vergunninghouders die onze kleuren over de grenzen heen doen schitteren. En om die amateurs – ja, nog altijd het merendeel van de ‘klanten’ – niet helemaal te vergeten, zou er overwogen kunnen worden om hen te laten strijden voor een ander soort Driver…
RACB Driver of The Year 2004-2024 (top 3):
2004: François Duval-Bas Leinders-Larry Cols; 2005: François Duval-Kris Princen-Anthony Kumpen; 2006: François Duval-Marc Goossens-Jan Heylen; 2007: Jérôme D’Ambrosio-Pierre Yves Corthals-François Duval; 2008: François Duval-Freddy Loix-Jérôme D’Ambrosio; 2009: Bertrand Baguette-Laurens Vanthoor-Thierry Neuville; 2010: Freddy Loix-Thierry Neuville-Jérôme D’Ambrosio; 2011: Thierry Neuville-Jérôme D’Ambrosio-Maxime Martin; 2012: Stoffel Vandoorne-Maxime Martin-Thierry Neuville; 2013: Thierry Neuville-Stoffel Vandoorne-Bertrand Baguette; 2014: Stoffel Vandoorne-Thierry Neuville-Laurens Vanthoor; 2015: Stoffel Vandoorne-Thierry Neuville-Laurens Vanthoor; 2016: Thierry Neuville-Stoffel Vandoorne-Enzo Ide; 2017: Thierry Neuville-Stoffel Vandoorne-Dries Vanthoor; 2018: Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul-Stoffel Vandoorne/Laurens Vanthoor-Dries Vanthoor; 2019: Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul-Stoffel Vandoorne; 2020: Stoffel Vandoorne-Thierry Neuville-Laurens Vanthoor; 2021: Dries Vanthoor-Thierry Neuville-Stoffel Vandoorne; 2022: Stoffel Vandoorne-Bertrand Baguette-Thierry Neuville; 2023: Sarah Bovy-Thierry Neuville-Laurens Vanthoor; 2024: Thierry Neuville-Laurens Vanthoor-Dries Vanthoor
Top 10: 1. Thierry Neuville 260 punten; 2. Laurens Vanthoor 226; 3. Dries Vanthoor 120; 4. Guillaume de Mévius 117; 5. Martijn Wydaeghe 111; 6. Cédric Cherain 74; 7. Stoffel Vandoorne 67; 8. Dries Van Langendonck 62; 9. Maxime Martin 60; 10. Alessio Picariello 55
Top 20 2024 (alfabetisch):
Baudet Lyssia – Bovy Sarah – Christophe Cagnina – Chérain Cédric – de Mévius Guillaume – Depotter Lander – Longin Bert – Martin Maxime – Neuville Thierry – Pauwels Kobe – Picariello Alessio – Potty Maxime – Ramaekers Thibaut – Reynvoet Niels – Stevenheydens Yani – Van Langendonck Dries – Vandoorne Stoffel – Vanthoor Dries – Vanthoor Laurens – Wydaeghe Martijn
Belgisch Kampioen der Bestuurders Champion de Belgique des Conducteurs 1938-2003:
1938: Freddy Thelusson; 1949: Emile Cornet; 1950-1951-1952-1953: John Claes; 1954: André Pilette; 1955: Paul Frère; 1956-1957-1958-1959-1960-1961: Olivier Gendebien; 1962-1963: Willy Mairesse; 1964: Lucien Bianchi; 1965: Willy Mairesse; 1966: Niet toegekend; 1967-1968-1969-1970-1971-1972-1973-1974: Jacky Ickx; 1975: Teddy Pilette; 1976-1977: Jacky Ickx; 1978: Gilbert Staepelaere; 1979: Jacky Ickx; 1980-1981: Thierry Boutsen; 1982: Jacky Ickx; 1983-1984-1985: Thierry Boutsen; 1986: Patrick Snijers; 1987-1988-1989-1990: Thierry Boutsen; 1991: Bertrand Gachot; 1992: Grégoire de Mévius; 1993-1994: Bruno Thiry; 1995-1996: Marc Goossens; 1997-1998: Freddy Loix; 1999: Niet toegekend; 2000: Niet toegekend; 2001: Bas Leinders; 2002: Didier Theys; 2003: Bruno Thiry