In deze kolommen laat ik vaak het licht schijnen over mijn werk langs de andere kant van de barrière, waar ik mij bevind sinds ik in ’97 de journalistiek verruilde voor een job als press officer, annex organisator/coördinator.
We schrijven Cyprus Rally 2002. Ik vertoef ’s avonds in de lobby van het hotel in Limassol als Olivier de Wilde mij passeert, nadat hij net een gesprek/interview heeft gehad met Marc Van Dalen. “J’ai un bon titre pour demain”, klinkt de journalist van La DH naar mijn goesting een beetje te enthousiast…
Op dat ogenblik ligt de rode Peugeot 206 WRC van Thiry-Prévot al uit wedstrijd. De zeg maar technische opgave van het duo was veroorzaakt door het niet goed werken van de schokdempers en gezien zo’n 206 WRC volledig raceklaar werd aangeleverd door Peugeot Sport, moet Marc het in zijn betoog hebben gehad over iets in de aard van ‘als klantenteam zijn wij niet tevreden…”
Bij Peugeot had toen de publiciteitsdienst een campagne lopen met de slogan “Bij Peugeot is de klant koning!” Ik ga de titel die, één dag later, bovenaan het bewuste stuk in La DH prijkte niet herhalen, en laat het aan de fantasie van de lezers over om te raden welke woorden er werden gebruikt…
Die dag landt de voltallige directie van Peugeot Belgique Luxembourg, op werkbezoek in het zonnige Cyprus. Ze hebben tijdens de vlucht alle kranten doorgenomen. Mét natuurlijk ook La DH. Een opgave, dat maakt nu eenmaal deel uit van een mechanische sport. Maar de reden en eigenlijk vooral de titel in La DH maken dat één week later alle betrokken partijen ontboden worden in Nijvel, toen nog het hoofdkwartier van Peugeot B.L. Crisisberaad, waarbij de baas van Cinta, dat Bastos verdeelt, zijn verantwoordelijkheid wil nemen en zover gaat dat hij oppert om het programma van Peugeot Bastos volledig stop te zetten. Zover komt het niet. Maar er wordt afgesproken dat er voortaan een betere controle moet zijn op wat de meegereisde journalisten te horen krijgen en wat er dus wordt gecommuniceerd… (zie ook Travel/In HUMO: een co-drive met Bruno Thiry en een interview met Marcus Grönholm).
Gesterkt door de overwinning in de Westhoek Ypres Rally en een uitermate knappe vijfde plaats in de Deutschland Rally – mét de hulp van de betere Reiger-schokdempers! – is de storm van Cyprus gaan liggen en kunnen we met een gerust gevoel afreizen naar de Rally van Sanremo. Na de shakedown troepen de uitgenodigde journalisten – met deze keer niét onze vriend Olivier voor La DH – samen rond Bruno Thiry en gaat het uiteraard over het resultaat in de Deutschland en wat de verwachtingen zijn voor Sanremo. Ja, om één of andere reden ben ik er niet bij tijdens die persbabbel en vond het ook niet nodig Bruno voorafgaand een briefing te geven. Met de score in de Deutschland als gespreksonderwerp was er voldoende… positief nieuws te rapen.
Die ochtend tijdens het ontbijt gooit Jacky Andrzejewski, special events manager bij Bastos en binnen het Peugeot Bastos Racing Team mijn rechtstreeks aanspreekpunt, de via fax doorgestuurde persclipping op tafel. Mét bovenaan het stuk dat is verschenen in La DH: “On dérange” staat er in de kop, tussen aanhalingstekens, naast de naam van Bruno Thiry! Waar gaat het over? Na de Deutschland vernemen we dat andere teams, en vooral de concurrerende merken, bij de WRC-promotor hebben geklaagd over (te veel) tv-beelden die te zien waren van de Belgische 206 WRC. Terwijl dat een privé-team is en zij, volgens de commentaren, niet meebetalen in de tv-pool (wat niet klopt, want als filiaal van Peugeot doet elke invoerder, dus ook de Belgische, bij het moederhuis een duit in het zakje…). Bruno is op de hoogte van dat, zeg maar, indianenverhaal en, ja, in plaats van het tijdens de persbabbel uitsluitend te hebben over ‘zijn’ 206, wat hij heeft onthouden van de Deutschland, hoe hij de kansen inschat in Sanremo, enz., flapt hij er iets uit wat hij helemaal niet hoefde te zeggen… Voor een krant ‘à sensation’ is die ‘On dérange’ een gedroomde titel. Het kwaad is geschied. Er volgt weer een spoedvergadering waarbij iedereen, ook en vooral Thiry-Prévot, bij wijze van spreken alleen nog ja en neen mogen antwoorden op vragen van journalisten.
De rel van Cyprus en Sanremo deed mij denken aan een andere titel in dezelfde krant (van dezelfde journalist als in Sanremo) toen, jawel, Peugeot Team in de openingsmanche van het nieuwe en volgens de verwachtingen zeer boeiende BK Superproduction in 1998 in die mate de concurrentie van het kastje naar de muur reed, dat men op maandagochtend in de kop boven het verslag van het New Race Festival titelde met “Bienvenue au dîner des cons”…