Onder deze kolommen kon men lezen dat we bij het Peugeot Bastos Racing Team zeer vindingrijk waren om de kleuren van de Peugeot 206 WRC goed in the picture te plaatsen. En dat was nodig, want in het WK kon de privé-gerunde 206 WRC niet écht de vergelijking doorstaan met de ‘fabrieken’ – een ereplaats zoals die vijfde plaats in de Deutschlandrally was het beste wat er in zat – en enkel in Ieper of Condroz kon er worden gemikt voor de grootste beker! (*)
Een betere coverage verkrijgen, dat was het uitgangspunt van Jacky Andrzejewski, special events manager bij Cinta/Bastos, toen hij, met de hulp van WK-specialist Willy Weyens, Wilfried Hendrickx en dus HUMO kon strikken voor een tripje richting Limassol, alwaar in 2002 de vijfde manche van het WRC werd betwist. Dat Hendrickx in een vroeger leven F1-journalist was geweest voor Het Nieuwsblad en via research verbaasd had vastgesteld dat er in HUMO nog nooit iets was verschenen over het WK Rally, laat staan een interview met één van de toppers, motiveerde hem des te meer om in te gaan op de uitnodiging om in Cyprus een lange babbel te hebben met toenmalig wereldkampioen Marcus Grönholm.
Om de journalist op passende wijze kennis te laten maken met het pk-geweld wat de Zweed op zo’n special stage onder de bips krijgt geschoven, mocht Hendrickx tijdens de shakedown plaatsnemen in het rechterzitje van de Bastos Peugeot 206 WRC, de wagen waarmee Thiry-Prévot dat jaar aantraden in zeven WRC-rally’s. Hendrickx schreef in zijn relaas over de bijzondere co-drive: ‘’met trillende knieën kruip ik uit de rallycar. Ik heb het gevoel aan iets vreselijks te zijn ontsnapt, een nachtmerrie, een boze droom, een gruwelijke hallucinatie, een bombardement, een aanslag door een bende straatvechters’ en bekende daarop tijdens het interview met Grönholm dat hij doodsangsten had uitgestaan!
Soit. Het decor was geplant voor wat een uitermate sterk interview werd met ‘de absolute nummer één van het moment en, net als Bruno Thiry, rijdend met een Peugeot 206 WRC’. De Zweed nam duidelijk zijn tijd en ‘onze’ journalist kon vlotjes zijn vragenlijstje afwerken. In die mate dat bijna automatisch de vergelijking volgde met wat voor journalisten veelal gangbaar is in Formule 1 en Grönholm ertoe bracht om te verwijzen naar zijn toenmalige (en ondertussen betreurde) Peugeot-teammaat Richard Burns. Een quote die enkele weken later fel nagonsde in het assistentiepark in Argentinië.
Tijdens zijn vlucht naar het WRC in Argentinië had Kanaal 2-verslaggever Peter Baert immers het bewuste interview in HUMO aandachtig gelezen en aangekomen in Buenos Aires volstonden enkele gesprekken met collega-journalisten om één bepaalde uitspraak van Grönholm de ronde te laten doen in de perszaal: “Burns heeft een beetje de F1-mentaliteit, hè. Hij beweert dat wij wat meer uit de hoogte moeten doen tegen de journalisten. Maar waarom zou ik? Hij heeft ook een assistente die iedereen ver van hem vandaan houdt. Met hém zou je inderdaad dit soort interview niet kunnen maken. Ik hou ervan om, als daar tijd voor is, een praatje met de toeschouwers te maken. Met Burns is dat ondenkbaar.”
Straffer. De comments gingen zelfs een eigen leven leiden. In die mate dat Grönholm er tijdens de officiële persconferentie van Peugeot vragen over kreeg en de internationale media het geheel nog eens breed uitsmeerde. Of hoe een citaat in een Belgisch, wat zeg ik Vlaams kwaliteitsblad, plots de toon zette in alle gesprekken met de Zweed!
Het stuk, over vier pagina’s, werd geïllustreerd met een foto van de grijze Total Peugeot 206 WRC van Grönholm en Willy Weyens leverde voldoende foto’s aan van Marcus Grönholm, samen mét Bruno Thiry in Bastos-outfit. Hendrickx ondertekende toepasselijk met Wölfröd Hendrickx!
(*) In 2003 verruilde het Belgische Peugeot Team met het duo Thiry-Fortin bewust het WRC voor het ERC, omdat daar voor échte overwinningen kon gestreden worden, hetgeen bijdroeg tot een betere coverage in de Belgische media.