Spa-Francorchamps 1987. Op het ogenblik dat de winnende #48 CiBiEmme BMW M3 van het trio Martin-Van de Poele-Theys over de finishlijn bolde en enkele journalisten zich naar het podium begaven – wat vlakbij de ingang van de toenmalige perszaal lag – werd ik aangesproken door twee onafscheidelijke (en ondertussen betreurde) collega’s. “Ongelooflijk toch, dat zo’n Groep N de race hier kan winnen”, klonk de vraag, die ik niet meteen kon vatten! De 24 uren telden dat jaar mee voor het WK Toerwagens, waarin werd gereden volgens de geldende Groep A-regels en er in de verste verte geen enkele Groep N(van Normaal) in het pk-rijke debat voorkwam! De twee collega’s hadden blijkbaar enkel oog voor de kleuren van de zwarte Lease Plan BMW, die, jawel, gelijkaardig waren als de… Groep N-BMW’s M3 waarmee het duo Jean-Michel Martin en Pascal Witmeur datzelfde jaar aantrad in het BK Circuit, voorbehouden aan (weliswaar) verbeterde Groep N-auto’s!
“Maar dat is toch de auto van Jean-Michel Martin die we het hier eerder in de groep N zagen opnemen tegen Semoulin en Van Dalen”, hield één van hen voet bij stuk. Toen ik hen verduidelijkte dat we het niet hadden over dezelfde auto’s en dat dit een veel snellere groep A was van het Italiaanse CiBiEmme, klaarde de mist in hun, verwarde, hoofden wat op. Ik kan mij niet herinneren welk verhaal zij brachten in hun respectievelijke maandagkranten…
Moet gezegd zijn dat de twee CiBiEmme BMW’s van Martin-Van de Poele-Theys (#48) en Cecotto-Brancatelli-Baldi (#42) qua look (bijna) als twee druppels water geleken op de Belgische Waterloo Motors-BMW’s van Martin-Witmeur die we dus hetzelfde weekend in het voorprogramma van de 24 Uren zagen aantreden! Bovendien prijkte er op de bumper van de Italiaanse BMW’s eveneens een grote Waterloo Motors-sticker, maar op die Spa-versies stond wél CiBiEmme op de voorruit te lezen…
Mijn twee collega’s waren blijkbaar niet de enigen die de twee types BMW M3 grondig met elkaar verwarden. Toen ik zondagavond mijn verhaal deed bij Jean Flagothier, de betreurde ex-journalist van La Meuse en La Semaine Automobile, wist hij te melden dat hij een bekende radioreporter ervan had kunnen weerhouden om, jawel, in zijn verslag melding te doen van ‘een groep N wint de 24 Uren’! De man in kwestie was, luidop, zijn tekst aan het inlezen, Flagothier hoorde wat hij wou verkondigen en kon hem, gelukkig, wijzen op de ‘gaffe’ die hij zou begaan zijn!
Een kemel stond er jaren later wel degelijk te lezen in een kop in een Franstalige sportpagina. Een ‘gaffe’ die er kwam als… 1 april-grap! Bij het aankondigen van de komst van Didier de Radiguès in de Belgian Procar 96 in de VZM Honda Accord werd in het officieel persbericht van Honda Belgium, met vestiging in Aalst, melding gemaakt van het laten monteren van een motorstuur in de vierdeurs Accord, kwestie van een vlottere aanpassing te verkrijgen voor de ex-motorrijder! En ter ondersteuning van de scoop werd een foto toegevoegd van het bewuste stuur, gemonteerd in de Accord! Ik geef toe, dat ik bij het lezen van het persbericht even de wenkbrauwen fronste en meteen oordeelde dat de technische dienst van RACB Sport, toen nog NSK, dit niet zou aanvaarden. Tot ik bij het beëindigen van het lezen van het persbericht onderaan zag staan ‘Aalst, 1 april 1996’. Niettemin pakte de krant in kwestie, enkele dagen na 1 april, uit met een vette ‘exclusief’ in de titel van het stuk waarin men het had over het nakende debuut van Didier de Radiguès in de Procar Honda Accord…
Nu, ik ga niet helemaal vrijuit. Zo presteerde ik het om in de Provinciale Rubriek in het maandblad Auto & Sport bij het verslag van de Zes Uren van Kortrijk de volledige startlijst af te drukken als… uitslag! Omdat ik niet alle provinciale wedstrijden ter plaatse kon verslaan, rekende ik op de organisatoren om uitslagen per post te versturen naar de redactie. Zo kwamen alle documenten van de rally van Kortrijk op mijn bureel terecht en viel mijn oog op een tabel waarop Paul Lietaer, die de rally had gewonnen, helemaal bovenaan stond. Zonder verder na te denken of acht te slaan op de finale rijtijden, bezorgde ik aldus aan de mensen van de zetterij de volledige startlijst. Met helemaal vooraan, het nummer 1 van Lietaer…